Nehéz istennek lenni

 
Trailer
 
 
Nehéz istennek lenni
Bemutató: 2010. május 21. KunstenFestivalDesArts, Brüsszel, Belgium
Az előadás hossza: 110 perc

Két kamion áll az út szélén. Árut cserélnek: három fiatal nőt. Egy nagyszabású terv készül, ha sikerül, másnapra minden megváltozik. A leleplezés kulcsa a fiú, akit eddig elrejtettek a világ szeme elől. Nem hibázhatnak, ezért a raktér falai között új törvények születnek. Aki nem engedelmeskedik, nem térhet haza. Azonban közöttük van egy idegen, aki bármikor közbeavatkozhatna, mégsem teszi meg - parancsot kapott rá. Mint az Isten, megteremtve a világot, némán szemléli teremtményeit. Egy ideig. De meddig lehet csupán megfigyelőnek maradni?

 
Kritikák

"Lélegzetelállító, kelet-európai hardcore-reality színház." (Der Standard - Ausztria)

"Ilyet még nem látott Zürich! A sokat próbált színházrajongók is alig tértek magukhoz a majdnem két órás előadást követően. Vajon a kamion egy Pulp Fiction partiautó volt vagy mégis inkább egy Magyarország posztkommunista pornópiacáról származó prototípus? A gonosz és a zseniális különleges ötvözete! A sokat díjazott film és színházi rendező munkái szembe mennek a kapitalista világgal. (…) Mundruczó őrülete erőszakkal, iróniával és törésekkel taglózza le a nézőit. Átgázol rajtunk. Felszabdal minket. Budapest mindenhol ott van." (Tages Anzeiger - Svájc)

"A Mundruczó által elszórt hamis nyomok, a splatter- vagy a musical-vonal, elpárolognak, csupán funkcionális felépítménynek bizonyulnak. A terep, amelyen az előadás mozog, inkább a tágabb értelemben vett tragikum, Aiszkhülosztól az Erzsébet-kori bosszúdrámáig, a revenge play-ig." (Art-O.eu - Olaszország)

"Mundruczó darabja, még ha nem is akarunk politikai értéket tulajdonítani neki, egy olyan Európáról beszél, amely csak a szexről, a pénzről és az erőszakról szól, és 'a szakadék szélén táncol'." (Repubblica - Olaszország)

"Lemeztelenítés, kínzás, lelki terror és gyilkosság – az előadásban Mundruczó Kornél kegyetlenül szembesíti nézőit az erőszakkal. (…) A színpadon ugyan nem folyik igazi vér, mégis fájó nézni ezt a valóságshow-t. (…) Az elvágyódás érzelmes pillanatai a zenés betétekben jelennek meg, amikor a színészek a kamionban található minden lehetséges eszközön zenélni kezdenek, legyen az szemetes, vasaló vagy akár varrógép." (nachtkritik.de - Németország)

"Ijesztően közeli Mundruczó Kornél Nehéz istennek lenni című rendezése, amelyben fantasztikus színészek lépik át a valóság és a látszat közti határvonalat." (Süddeutsche Zeitung - Németország)

"A Nehéz istennek lenni című előadás a szívünkbe markol. A realista környezet és a színészek játéka végig fogva tart." (toneel.blog.nl - Hollandia)

"Ezt az előadást, mindenképpen látni kell. Erőteljes kép egy borzalmas világról, amelyet Mundruczó és csapata úgy mutat meg, hogy az ember minden fenntartása ellenére ott marad és végignézi. A félelem, a manipuláció, a függés, a remény, a szerencsétlenség, a közönyösség és a butaság sokkolóan, helyenként egyenesen irritálóan hat, de minden pillanatában autentikus (…). Mindezt ráadásul remek színészek előadásában láthatjuk." (Volkskrant - Hollandia)

"Egy másik bolygóról érkezett megfigyelő napjaink globalizált világának bugyraiba kalauzolja a nézőket: Mundruczó Kornél Nehéz istennek lenni című rendezése egy erőszakos és kíméletlen valóságot ábrázol, négy fiatal nővel az embercsempészek markában. Az emberkereskedelem kínos témája felett hazánkban könnyen szemet hunyunk annak ellenére, hogy ez egy kifejezetten aktuális és európai probléma. Ezért is különösen fontos a magyar Proton Színház vendégjátéka." (nahaufnahmen.ch - Svájc)

"Feneketlen mélység, amelyben gátlások nélkül kínoznak embereket. Mindez két kamionon történik, emberkereskedelemről beszélünk. A nők egy jobb jövő reményében utaznak Nyugat-Európába, ám ott csak kihasználják őket, már-már rabszolgaként élnek, amíg végül jogaiktól teljesen megfosztva szadista megalázás szenvedő alanyaivá nem válnak." (Recklinghäuser Zeitung - Németország)

"Mundruczó isteni szerepbe kényszeríti közönségét: a nézők passzívan szemlélik a közvetlenül előttük zajló, egyre durvább eseményeket. (…) A színház élőképei és a vetítővásznon látott borzalmak kombinációja sokkolóan hat. Leginkább azért, mert szembesít minket azzal a ténnyel, hogy a kinti realitás valójában sokkal kegyetlenebb ennél." (cobra.be - Belgium)

"Mundruczó tehetsége részben abban áll, hogy van mersze megmutatni egy olyan történetet, amely nem akar hihetőnek látszani (…) mégis alaposan felrázza az embert." (Le Mouvement - Franciaország)

"Természetesen, a zavaró részletek ilyen tömkelegének egyértelmű célja, hogy olyan fogalmi túlzást hozzon létre, amely messze túlmutat az egyes részletek hatásán. A felszín alatt, valahol félúton a Grand Guignol és a comic noir között, bújik meg a szöveg hiteles és meghatározó vezérmotívuma, amelyet maga Mundruczó írt Bíró Yvettetel együtt. (...) A magyar rendező egy erőteljes, kemény, fájdalmas és kétségbeesett metaforáját állítja színpadra annak a végzetes válságnak, amely az öreg kontinensen épp folyamatban van, és amely elsősorban morális, de legalább annyira ideológiai is egyben." (controscena - Olaszország)

"Pontosan ilyen helyeken történnek azok a dolgok, melyek nem tűrnek napfényt. A rotterdami kikötő egyik eldugott szegletében vagyunk, körülöttünk konténerek, neonnal megvilágított raktárak és két kamion. Az egyikben egy illegális varroda működik, a másik tele autógumikkal. (…) A Mundruczó által használt stílus teljes mértékben valósághű. A varroda a legapróbb részletekig berendezve és a színészek játéka sem hagy kétséget egy pillanatra sem." (Recensies - Hollandia)

"Erősen megbotránkoztató és érzelmileg telített előadás. A legjobb színház, amit Adelaide az elmúlt időkben látott." (theatreguide.com.au - Ausztrália)

"...egy körülbelül tíz évvel ezelőtti előadás, amelyet a Proton Színház nagy európai fesztiválokkal közös koprodukcióban mutatott be, és amely még mindig megdöbbentő és jelentőségteljes. A Nehéz istennek lenni szörnyű és sokkoló témákkal foglalkozik, ezek azonban a darabban elkerülhetetlennek tűnnek." (il manifesto - Olaszország)

"Isten hozott Európában, pontosabban Mundruczó Kornél, magyar rendező komor és apokaliptikus víziójában. Mundruczó a színház és a filmművészet egyik legérdekesebb személyisége. Színházi munkáit tekintve elég lenne megemlíteni azt az igen hiteles remekművet, amelyet 2019-ben mutatott be a bolognai VIE Fesztiválon: a Látszatélet egy megrendítő és meglepő előadás korunk kapcsolati dinamikáiról, amely egyúttal egy rasszista és kirekesztő társadalom keserű portréjává is válik. Ugyanaz a rendezői és dramaturgiai mestermunka, amit abban a grandiózus műben élvezhettünk, megtalálható a Velencei Biennálé Színházi Fesztiválján látott Nehéz istennek lenni című előadásban is." (Repubblica - Olaszország)

Vendégjátékok

-KunstenFestivalDesArts 2010. Brüsszel, Belgium
-Alkantara Fesztivál 2010. Lisszabon, Portugália
-Theater der Welt 2010. Essen, Németország
-Festival de Keuze 2010. Rotterdam, Hollandia
-Novart Fesztivál 2010. Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Franciaország
-dunaPart2 - Kortárs Előadóművészeti Platform 2011. Budapest
-POT Fesztivál 2011. Tallinn, Észtország
-Bécsi Ünnepi Hetek 2011. Bécs, Ausztria
-Malta Fesztivál 2011. Poznan, Lengyelország
-La Batie - Festival de Geneve 2011. Genf, Svájc
-La Filature 2011. Mulhouse, Franciaország
-8. Politika a független színházban - HELLERAU 2011. Drezda, Németország
-Adelaide Fesztivál 2012. Ausztrália
-MESS Nemzetközi Színházi Fesztivál 2012. Szarajevó, Bosznia-Hercegovina
-Arm und Reich Fesztivál 2013. Schauspielhaus Zürich, Svájc
-47. BITEF Fesztivál 2013. Belgrád, Szerbia
-27. Nemzetközi Színházi Fesztivál 2019. Pilzen, Csehország
-Nyári Fesztivál 2020. Gyula
-Biennale Teatro 2021. Velence, Olaszország

Díjak

-Német Szövetségi Politikaoktatási Központ díja - 8. Politika a független színházban - HELLERAU 2011. Drezda, Németország
-Kritikusok Nemzetközi Szövetségénének (IATC) díja – MESS  Nemzetközi Színházi Fesztivál 2012. Szarajevó, Bosznia-Hercegovina
-MESS Fórum “Luka Pavlovic” díja – MESS  Nemzetközi Színházi Fesztivál 2012. Szarajevó, Bosznia-Hercegovina
-MESS Zsűri különdíja – MESS  Nemzetközi Színházi Fesztivál 2012. Szarajevó, Bosznia-Hercegovina

Színlap
 
Váradi Annamária - Láng AnnamáriaAndrea - Wéber Kata / Gera MarinaZita - Kiss Diána MagdolnaEmőke - Tóth Orsi / Gera Marina / Stefanovics Angéladr. Varjassy Károly - Rába RolandAttila - Bánki GergelyOmar - Katona LászlóJános - Derzsi János / Friedenthal ZoltánVarjassy Rudolf - Szemenyei JánosDoktor - Nagy Zsolt
Díszlet, jelmez
Ágh Márton
Fény
Éltető András
Írta
Mundruczó Kornél, Bíró Yvette
Dramaturg
Petrányi Viktória, Zabezsinszkij Éva
Zene
Szemenyei János
Rendezőasszisztens
Büki Dóra
Rendező
Mundruczó Kornél
Produkciós vezető
Sós Judit
Produkciós menedzser
Büki Dóra
Produkciós asszisztens
Réti Péter
Műszaki vezető
Éltető András
Világosító
Éltető András, Rigó Zoltán
Hangosító
Belényesi Zoltán, Rembeczki János
Kellékes
Nagy Gergely
Öltöztető
Cselik Jánosné
Koproducerek

Alkantara Festival, Lisszabon, Portugália; Baltoscandal, Rakvere, Észtország; Culturgest, Lisszabon, Portugália; KunstenFestivalDesArts, Brüsszel, Belgium; Rotterdamse Schouwburg, Hollandia; Theater der Welt 2010, Essen, Németország; Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Franciaország; Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest

Támogatók

A projekt a NXTSTP támogatásával jött létre.

EkyLight, Open Society Institute, PropClub, VisionTeam