Frankenstein-terv

 
Trailer
 
 
Frankenstein-terv
Bemutató: 2007. október 15. Bárka Színház
Az előadás hossza: 130 perc
2017. május 28. 15:00
Trafó Kortárs Művészetek Háza
1094 Budapest, Liliom utca 41.
2017. május 28. 19:00
Trafó Kortárs Művészetek Háza
1094 Budapest, Liliom utca 41.
2017. május 28. 15:00, Trafó Kortárs Művészetek Háza, 1094 Budapest, Liliom utca 41.
2017. május 28. 19:00, Trafó Kortárs Művészetek Háza, 1094 Budapest, Liliom utca 41.

"A teremtő gőgje: az alkotás nagyratörő, 
de a létrehozott mű nagyobb lehet, mint a teremtő gesztus."

Szinopszis

A Frankenstein-terv központi kérdése, hogy mit tehet és mit nem tehet a más ember ezen a helyen, ahol mi, a többség fogalmazzuk meg kényszerűen, hogy mi is a másság, napi érdekeink, lakóhelyünk és adott pozíciónk, sikerünk és sikertelenségünk tükrében. Az előadás azt a mechanizmust mutatja fel fájó és nagyon is valóságos, aktív módon, amiben minden idegenkedés megfogan.

A normalitás vadhajtások nélkül nem nyerheti el értelmét, tehát előállítja a maga démonait, a maga vadait, a maga rémálmait, szörnyeit, deviáns alakjait, hogy legyen mihez képest megfogalmaznia önmagát. Amikor ez a leválasztás megtörténik, a normalitás megütközik a saját vadhajtásain, elámul, és meghozza az ítéletet: ez már nem tartozik hozzám. Ezért már nem vállalhatok felelősséget. Ez már a hatáskörömön, értékrendemen kívül esik, nem az én asztalom. Az élet úgy rendezi aztán, hogy ezekkel a rémekkel, értsd bűnözőkkel, nyomorékokkal, deviánsokkal csak a legritkább esetben kell találkozni, hiszen a leválasztáskor az elkülönítés is gondosan megtörténik társadalmi és individuális szinten egyaránt. A társadalom intézetekbe, az individuum a legmélyebb tudatalattijába zárja a maga "persona non gratait".

 A Frankenstein lényege egy olyan lázadás (a szörny lázad a puszta létével), mely kinyitja a gondosan lereteszelt zárakat és szembesít azzal, hogy normalitásunk nagyon esetleges és ingatag alapon dőlt csak el, tulajdonképpen a többség elvén. A szembesítés a szörny megjelenése, mely valódi és emberi és mindent kibillent a maga rendszeréből, mert létezésével hívja fel a figyelmet arra, hogy hogyan ítélkezünk. Mert minden pillanatban azzal kell szembesüljünk, hogy nem hozzá vagyunk hasonlóak, hanem mindenki máshoz. Mivel ő a "szörny, a deviáns, a valaki", fittyet hányhat a világra, ezért nem foglalkozik a mi korlátainkkal és így irigylésre méltóan szabad. Ezt a szabadságot irigyeljük el tőle, és mivel integrálni nem tudjuk és talán nem is akarjuk – a félelmünk annál sokkal nagyobb, a gyávaságunk sokkal mélyebb – ezért elpusztítjuk.

 

Mundruczó Kornél, az előadás rendezője: "Filozófiai értelemben szerintem a fasizálódás lényege a félelemmel vegyes irigység. Szándékom szerint ezt a folyamatot kell a nézőnek az előadás alatt minél valódibb módon megélnie. A cél az lenne, hogy a kérdés ne az intellektuális csatornán merüljön fel, hiszen azon a csatornán helyes válaszokat tartunk raktáron, hanem olyan módon hasson a darab, hogy a meglepetéssel teli kíváncsiságtól, a szörny elutasításán keresztül szembesüljünk vele, hogy mi inkább vagyunk pultoslányok és konténerkereskedők, mintsem a mássággal, különlegességgel rendelkező egyén, a "más ember". Amivel pedig végső soron szembe kell nézni, hogy mindennapi gyilkosságainkat és elutasításainkat nem a praktikum szüli, hanem a kínzó irigység és később a még kínzóbb megbánás, hogy nem tudtuk felvenni a harcot a szörnnyel. Hogy ő volt igazabb és erősebb nálunk. Ebben a felismerésben van a katarzis lehetősége. Ehhez az előadásnak olyan ajtókat kell döngetnie, ami túl van az értelem páncélajtóján."

 
Kritikák

"Minimal-realista és felettébb abszurd, mintha csak a fiatal Harold Pinter írta volna." (The British Theatre Guide - Anglia)

"A magyar Proton Színház darabja egy konténerben játszódik. A Frankenstein-terv műfaji kavalkád: politikai mese, melodráma, véres krimi, mozi a színházban (...) ahol a váratlanság élménye mindent legyőz." (Libération - Franciaország)

"De tulajdonképpen mi is ez az egész? Valóságshow? Installáció? A válasz: fiktív történet, amely egy hétköznapinak tűnő társadalmi drámából egyik pillanatról a másikra véres krimivé változik." (Menų faktūra - Litvánia)

 

Vendégjátékok

-Festival Premiéres 2008. Strasbourg, Franciaország

-VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

-Neue Stücke aus Europa 2008. Wiesbaden, Németország

-Nyitrai Nemzetközi Színházi Fesztivál 2008. Nyitra, Szlovákia

-Temps d’Images Fesztivál, La Ferme du Buisson 2008. Párizs, Franciaország

-dunaPart - Kortárs Előadóművészeti Platform 2008. Budapest

-Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2009. Krakkó, Lengyelország

-KunstenFestivalDesArts 2009. Brüsszel, Belgium

-Bécsi Ünnepi Hetek 2009. Bécs, Ausztria

-Mladi Levi Fesztivál 2009. Ljubljana, Szlovénia

-Naujosios Dramos Akcija 2009. Vilnius, Litvánia

-Homo Novus 2009. Riga, Lettország

-De Internationale Keuze 2009. Rotterdam, Hollandia

-20. Európai Kulturális Napok 2010. Karlsruhe, Németország

-44. BITEF Fesztivál 2010. Belgrád, Szerbia

-Bo:m Fesztivál 2011. Szöul, Dél-Korea

-Santarcangelo Fesztivál 2011. Santarcangelo, Olaszország

-F.I.N.D. 2013. Berlin, Németország

-Pécsi Nemzeti Színház 2014.

-Transitions Central Europe Festival, Onassis Cultural Centre 2015. Athén, Görögország

-Santiago a Mil Nemzetközi Színházi Fesztivál 2017. Chile

Díjak

-Legjobb előadás - VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

-Legjobb női főszereplő: Monori Lili - VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

-A közönségzsűri díja - VIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó 2008.

-Különdíj – 44. BITEF Fesztivál 2010. Belgrád, Szerbia

Színlap
 
Viktória - Monori Lili / Spolarics AndreaFrank Viktor - Rába RolandMagda - Mezei Kinga / Wéber Kata / Tóth OrsiArgyelán Péter - Derzsi JánosRendőr - Spolarics Andrea / Terhes SándorNatasa - Stork NatasaRudolf - Frecska Rudolf / Nagy Zsolt / Orth PéterArgyelán Tünde - Kiss Ágota
Díszlet, jelmez
Ágh Márton
Írta
Mundruczó Kornél, Bíró Yvette
Dramaturg
Petrányi Viktória
Rendezőasszisztens
Tüű Zsófia
Rendező
Mundruczó Kornél
Világosító
Rigó Zoltán
Hangosító
Belényesi Zoltán
Kellékes
Nagy Gergely
Öltöztető
Cselik Jánosné
Támogatók

Bárka Színház, Mobilbox, PropClub, Trafó Kortárs Művészetek Háza